Buchty drożdżowe

16:09


Zima sprzyja drożdżowym wypiekom, na ciepłym kaloryferze ciasto pięknie wyrasta. Buchty z tego przepisy wychodzą bardzo puszyste i maślane. Dokonałam kilku zmian w przepisie: nie dawałam powideł do środka, a na wierzchu posypałam obficie kruszonką. Piekłam od razu z półtorej porcji (dałam 4 żółtka). Przepis zaczerpnięty od Liski.

Składniki na ciasto:

3 żółtka
40 gram cukru
250 g mąki
20 g drożdży świeżych
1/2 łyżeczki soli
skórka cytrynowa
1/2 szklanki mleka (ok. 125 ml)
50 g masła, roztopionego i ostudzonego
120 g powideł (użyłam śliwkowych)

Kruszonka:
50 gram mąki
25 gram cukru
25 gram masła

Żółtka utrzeć z cukrem na kogel-mogel. Dodać lekko podgrzane mleko, wyrośnięte drożdże, skórkę cytrynową i sól, a następnie mąkę. Zagnieść gładkie ciasto. Na końcu dodać masło. Dokładnie wyrobić. Przełożyć do miski, przykryć ściereczką i pozostawić do wyrośnięcia (u mnie trwało to ok. 2 h).
Gdy ciasto wyrośnie, odrywać kawałki o wadze ok. 40 g - ręce maczać w tłuszczu, bo ciasto jest raczej klejące, ale nie należy dosypywać mąki.
Formować bułeczki, do każdej wkładając do środka czubatą łyżeczkę powideł.
Bułeczki układać w wysmarowanej masłem formie tak, by się lekko stykały. Odstawić do wyrośnięcia na ok. 1 h.
Piekarnik nagrzać do temp. 180 st C.
Wyrośnięte buchty posmarować białkiem i wstawić do pieca na mniej więcej 20-30 minut - należy sprawdzać drewnianym patyczkiem, czy ciasto w środku nie jest surowe.
Po upieczeniu lekko wystudzić i 'pocukrować'. "Podawać z sokiem lub śmietaną".

Smacznego!



You Might Also Like

0 komentarze